Drag race eli kiihdytysajot on suhteellisen yksinkertainen idealtaan. Siinä kaksi autoa on rinnakkaisilla radoilla ja ne kilpailevat siitä, kumpi pääsee nopeimmin lähdön jälkeen maaliin. Suomessa järjestettävät kisat ovat normaalisti kaksipäiväisiä, jolloin ensimmäinen päivä kuluu karsinta- ja lajitteluajoissa sekä toisena päivänä on tarjolla eliminaattorikaavion mukaiset lähdöt. Niissä aina lähdön voittaja jatkaa kilpailua ja hävinnyt putoaa kilpailusta kokonaan pois.
Miten Kiihdytysajot Etenevät?
Kilpailun alku saattaa näyttää upealta, kun kilpailijat lämmittävät renkaansa. Sitä kutsutaan burnoutiksi. Vetävät pyörät lämmitetään, että niiden pito paranisi. Samalla kun renkaat savuavat, ne myös puhdistuvat mahdollisista kivistä ja muista roskista. Burnoutin jälkeen onkin aika asettua lähtöviivalla katsomaan, kuka on kuka siinä startissa. Kun valot vaihtuvat niin sanotussa joulukuusessa. Ensin syttyvät pre-stage valot, sen jälkeen stage-valot, jolloin lähettäjä komentaa kuusen siten, että alimmaksi tulevat vihreät valot.
Drag racing on kilpailu, jossa kuljettajan reaktionopeus ratkaisee paljon. Monta kertaa se on jopa tärkeämpi kuin autosta löytyvä suorituskyky. Esimerkiksi jos molemmat kilpailijat ovat maalissa tismalleen samaan aikaan, voittajan ratkaisee se, kummalta kuljettajalta löytyy parempi reaktioaika. Lähtö on kisassa muutenkin tärkeä asia. Tehokkaissa autoissa on se vaara, että ne keulivat tehojen ansiosta. Se voi tarkoittaa myös sitä, että pyöristä häviää kokonaan pito.
Kuka Pääsee Kilpailemaan?
Historic Race Finland tarjoaa loistavan mahdollisuuden harrastaa rata-ajoa, sekä kilpailla herrasmiesmäisessä hengessä. Mutta mitä kilpailijalta vaaditaan? Kilpailija tarvitsee ainakin seuraavat asiat:
• Yleensä vähintään 16 vuoden vähimmäisiän
Kuinka Jäseneksi Pääsee?
Rallisprint ja monet muut HRF:n tapahtumat kiinnostavat monia. Itse kilpaileminen vaatii tietenkin jäsenyyden. Jäsenyyttä ei kuitenkaan tarvita, jos kuuluu jo johonkin toiseen autourheiluseuraan ja aikoo kilpailla ainoastaan kalenterikilpailuissa. HRF:n jäsenyys antaa tässäkin tapauksessa erilaisia lisäetuja, kuten kilpailukutsuja ja etukäteisinfoa.
Rallisprint ja monet muut tapahtumat saavat etenkin vanhoista autoista kiinnostuneet hakemaan jäsenyyttä. Jäseneksi voikin hakea kuka tahansa. Esimerkiksi kilpa-auton omistaminen ei ole jäsenyyden ehtona. Jäseneksi pääsee täyttämällä hakukaavakkeen ja maksamalla liittymismaksun, joka ei ole kovin suuri. Jäsenmaksukin on hyvin alhainen, koska sen tarkoituksena ei ole pelotella harrastajia pois mukavan lajin parista. Jäseneksi pääsee siis hyvin matalalla kynnyksellä.